23 września 2020
Jaką agencję wybrać?
Wybór agencji, która poprowadzi kampanię reklamową lub dokona rebrandingu albo stworzy nowy sklep internetowy to ważny krok w rozwoju marki. Agencje reklamowe i marketingowe specjalizują się w wąskich zakresach i przybierają nowo brzmiące nazwy, a przedsiębiorcy nie zawsze właściwie rozpoznają ich przedmiot działania. Przedstawiamy najpopularniejsze i najważniejsze rodzaje agencji.
Sto lat temu świat przedsiębiorcy był nieco prostszy, niż obecnie. Wiadomo było, że „reklama dźwignią handlu”, więc należało mieć porządny szyld i dawało się ogłoszenie w gazecie. Wraz z rozwojem rynków, transportu, mediów i technologii sytuacja producentów i usługodawców, a także przedsiębiorstw handlowych, bo wszyscy muszą zadbać o reklamę, znacznie się skomplikowała. Do tradycyjnego zestawu mediów, w skład którego wchodzą telewizja, radio, prasa, magazyny, outdoor i kino, najpierw dołączył internet, żeby po chwili pojawić się w dwóch odmianach: desktopowej i mobilnej. Specjalizacja i technicyzacja środowiska biznesowego i reklamowego jest na tyle zaawansowana i zmienia się tak szybko, że dobór partnera, który dostarczy właściwą usługę w obszarze reklamy może być całkiem poważnym wyzwaniem.
Współczesne rynki, a przede wszystkim media wymagają dużych i ciągle aktualizowanych kompetencji i niewiele firm ma własnych specjalistów zdolnych do opracowania strategii, wykreowania i zrealizowania kampanii reklamowej. Najczęściej przedsiębiorstwa szukają agencji, która profesjonalnie zajmie się brandingiem lub promocją. Obecnie agencje specjalizują się w różnych zakresach działań marketingowych i reklamowych, a ich nazwy nie zawsze są jednoznaczne i nie wszyscy odpowiednio je interpretują, dlatego proponujemy krótki przegląd. Przedstawiamy najczęściej spotykane typy agencji.
Agencja reklamowa
Agencja reklamowa (advertising agency) to być może najstarszy typ agencji i najlepiej rozpoznawalny. Tego typu firma zajmuje się wszelkimi działaniami, których celem jest reklama i promocja. Tradycyjne agencje reklamowe dostosowują swoją ofertę do nowych mediów i technologii. Zajmują się nie tylko badaniami rynkowymi, kreacją i planowaniem kampanii telewizyjnych, radiowych i prasowych, ale także prowadzą kampanie w internecie i mediach społecznościowych. Skupiają się na reklamie i promocji, których projektowanie poprzedzają analizami rynku, kończą sprawdzeniem efektywności. Wśród najważniejszych zadań agencji reklamowych należy wymienić badanie rynku reklamy, branding, tworzenie strategii reklamowych i kampanii komunikacyjnych, produkcję spotów telewizyjnych i radiowych, przygotowanie planów emisji w mediach. Wiele z tych działań agencje te wykonują przy wykorzystaniu firm partnerskich i podwykonawców.
Agencja marketingowa
Agencja marketingowa jest organizacją o bardzo szerokim zakresie działania – od analiz rynkowych, poprzez tworzenie strategii działań marketingowych, koncepcji kampanii reklamowych i ich wdrożenia, po kreację, produkcję i monitorowanie efektywności zrealizowanych projektów. Mieszczą się tu także prace z dziedziny brandingu, public relations, content marketingu, prowadzenia komunikacji w social mediach, tworzenia stron internetowych i narzędzi cyfrowych. Tego typu agencje, zwane także zintegrowanymi agencjami marketingowymi, prowadzą projekty, których cele mogą być wielorakie, i gwarantują spójność i synergię działań we wszystkich obszarach aktywności marki. Współpraca z agencją marketingową umożliwia korzystanie z najnowszych technologii i dostosowanie się do trendów w komunikacji biznesowej bez konieczności zatrudniania odpowiednich specjalistów we własnej firmie.
Agencja kreatywna
Podstawowe kompetencje tego typu agencji to kreacja, strategia i design, a działania tych firm łączą sfery offline i online. Dostarczają one koncepty kreatywne i plany kampanii we wszystkich mediach, także cyfrowych. Głównie dbają o wizerunek marek i promowanie produktów, ale działają także kompleksowo. Agencje kreatywne realizują szeroko zakrojone projekty od pomysłu do wykonania, często korzystając ze wsparcia zaufanych podwykonawców i partnerów na etapach produkcji i wdrożenia kampanii.
Agencja performance
Performance marketing to marketing efektywnościowy, czyli taki, w którym liczy się zrealizowanie bardzo konkretnego efektu, zwykle mierzalnego. Może to być złożenie zamówienia, wypełnienie ankiety, przesłanie dalej linku, podanie informacji. Agencje tego typu działają w internecie i specjalizują się analityce biznesowej i internetowej, zwłaszcza w optymalizacji narzędzi cyfrowych, modelowaniu ścieżek zakupowych i pozostałych procesów na stronach internetowych desktopowych i mobilnych. Zajmują się między innymi analizą i integrowaniem danych, automatyzacją, generowaniem leadów, e-malingiem, SEM i SEO. Wysoka specjalizacja jest z jednej strony atutem tych firm, bo zatrudniają najlepszych specjalistów w swojej dziedzinie, a z drugiej – wymaga od klientów uważnego koordynowania ich działań z aktywnościami marki prowadzonymi offline.
Agencja PR
Podstawowym przedmiotem pracy agencji public relations jest wizerunek publiczny marki bądź przedsiębiorstwa, w tym kontakty z mediami. Zadania agencji PR mogą obejmować opracowanie strategii komunikacyjnej, tworzenie i publikowanie informacji prasowych, dostarczanie treści, współpraca z blogerami, prowadzenie profili klienta w mediach społecznościowych oraz organizowanie eventów i konferencji. Ich klientami są zazwyczaj duże organizacje i korporacje.
Agencja eventowa
Agencje tego typu specjalizują się w organizowaniu wydarzeń, czyli imprez okolicznościowych, sportowych i rozrywkowych, warsztatów, konferencji, targów, wyjazdów integracyjnych. Proponują tematykę i oprawę danego wydarzenia, przedstawiają scenariusz, dbają o logistykę i sprawy techniczne, jak nagłośnienie, oprawę graficzną, a także noclegi, wyżywienie, bezpieczeństwo uczestników. Dysponują zwykle siecią sprawdzonych partnerów i dostawców, a przede wszystkim mają duże doświadczenie w organizowaniu eventów.
Agencja interaktywna / digital
To agencja, której domeną są działania w sieci. Ten typ firm wyodrębnił się na rynku kilkanaście lat temu wraz z rozwojem internetu i technologii mobilnych. Są one agencjami full service, jeśli chodzi o wszelkiego rodzaju publikacje i funkcjonowanie firmy w sieci. Zajmują się tworzeniem stron internetowych i aplikacji, opracowywaniem strategii komunikacji w mediach cyfrowych, kreacją i realizacją kampanii reklamowych w internecie, budowaniem i utrzymywaniem sklepów internetowych, elektronicznymi kanałami komunikacji z klientami , w tym mailingiem, lead generation i marketing automation, prowadzeniem profili w mediach społecznościowych, tworzeniem treści, czyli tekstów, grafik, i filmów wideo, a także SEM i SEO.
Agencja SEM / SEO
Ściśle wyspecjalizowany zespół zajmujący się generowaniem ruchu na witrynie klienta, głównie pochodzącego z wyszukiwarek, i pozycjonowaniem stron internetowych w wynikach wyszukiwania. Oferta typowej agencji SEM/SEO obejmuje audyt strony klienta i modyfikację kodu, optymalizację poprzez utworzenie wytycznych dla contentu i dostarczenie treści, modelownie kampanii PPC, w tym Google Ads., analizę ruchu na stronie i konwersji, na podstawie określonych KPI.
Agencja social media
Usługi agencji social media polegają na tworzeniu bądź optymalizowaniu i wzbogacaniu profili marek na platformach komunikacyjnych typu Facebook, Instagram, YouTube, LinkedIn, Twitter i prowadzeniu działań na tych profilach w imieniu marki bądź dostarczaniu narzędzi, które służą do ich obsługi. Specjaliści SM analizują trendy i dostosowują style komunikacyjne marki do grupy docelowej obecnej w mediach społecznościowych, systematycznie monitorują konkurencję i zarządzają fanpagami klientów, planują i realizują kampanie reklamowe w tych mediach i analizują ich efektywność, na bieżąco modyfikują także parametry kampanii.
Agencja brandingowa / studio brandingowe
Oferta agencji brandingowych obejmuje nie tylko opracowanie nazwy i logo. Są to główne elementy konstrukcji marki, ale towarzyszą im wszelkie działania, które prowadzą do stworzenia szeroko rozumianego wizerunku. Poprzedzają je badania rynkowe, wgląd w narrację klienta o misji jego organizacji i wartościach, które marka ma reprezentować oraz opracowanie strategii marki, czy to przed wprowadzaniem jej na rynek, czy w ramach modyfikacji funkcjonującego już jakiś czas brandu. Agencje brandingowe skupiają specjalistów z różnych dziedzin, oprócz copywriterów, grafików i designerów nad projektami pracują tu analitycy, specjaliści w dziedzinie strategii.
Dom mediowy
Jest to agencja wyspecjalizowana w dobieraniu i zakupie powierzchni reklamowych i czasu antenowego w mediach tradycyjnych, głównie w prasie, miesięcznikach i tygodnikach, w telewizji i radiu. Prowadzą systematyczne badania dystrybucji i sprzedaży prasy, a także oglądalności i słuchalności TV i radia, proponują harmonogramy publikacji i emisji dla kampanii reklamowych dostosowane do celu kampanii i do grup odbiorców. Zajmują się zakupem powierzchni reklamowych i czasu antenowego dla klientów i marek i dostarczają im wyniki w postaci raportów oglądalności telewizji, słuchalności radia i sprzedaży pism. Mają dużą wiedzę o skuteczności poszczególnych kanałów i największe możliwości negocjowania cen ze stacjami TV i wydawcami, dlatego warto korzystać z ich usług przy każdej kampanii reklamowej uwzględniającej media tradycyjne.
Dom produkcyjny
Jest to firma zajmująca się wyłącznie produkcją filmów reklamowych. Chociaż funkcjonujemy w świcie wszechobecnych kamer, które mają do dyspozycji użytkownicy smartfonów, zrobienie profesjonalnego filmu reklamowego ciągle wymaga wiedzy, doświadczenia i dostępu do zaawansowanych technologii produkcyjnych. Dlatego jeśli już klient decyduje się na reklamę telewizyjną, choćby to miała być animacja, to jej zrobienie należy powierzyć domowi produkcyjnemu. Agencje reklamowe i marketingowe powierzają produkcje reklam wyspecjalizowanym partnerom, nadzorując je na poszczególnych etapach.
Software house
Są to firmy zajmujące się tworzeniem oprogramowania na indywidualne potrzeby przedsiębiorstw. Projektowanie nowych stron, platform czy aplikacji poprzedzają analizą procesów biznesowych, które mają być realizowane przy pomocy tworzonego narzędzia, i otoczenia, głównie cyfrowego, z jakim nowe oprogramowanie ma się komunikować, w tym repozytoriów danych, jeśli będą one używane. Software housy zajmują się tworzeniem cyfrowych platform B2C i B2B, systemów e-commerce, narzędzi wspomagających zarządzanie produkcją, sprzedażą, aplikacji modelujących procesy biznesowe, obieg dokumentów i zadań. Projektowaniem, budową, testowaniem i wdrażaniem rozwiązań informatycznych i mobilnych zajmują się w tych firmach wysoko wyspecjalizowane zespoły.
Agencja full service / 360°/ omnichannel
Agencje oferujące kompleksowe usługi marketingowe i reklamowe mają kompetencje, aby zaprojektować i zrealizować każde działanie, którego celem jest szeroko pojęty marketing, a często łączą je z konsultingiem biznesowym. Są to organizacje nakierowane na całościowe wsparcie przedsiębiorstw, chociaż podejmują także prace na wybranych obszarach, czyli mogą się zająć tylko brandingiem lub tylko promocją produktu i zwiększeniem sprzedaży. Tworzą kampanie zarówno online, jak i offline i integrują działania reklamowe z komunikacją direct marketingową. Oferują usługi marketingowe i reklamowe w najszerszym możliwym zakresie – od analizowania rynku i opracowania strategii, poprzez projektowanie marki, tworzenie stron internetowych i aplikacji i ich optymalizację w sieci, prowadzenie profili klientów w social mediach, generowanie leadów, e-mailing marketingowy, kreacje reklam i programów lojalnościowych, po badania mistery shopper, eventy i zadbanie o PR klienta.
Koncepcja omnichannel polega na kompleksowym zarządzaniu procesami biznesowymi we wszystkich kanałach kontaktu, których punktem centralnym jest klient. Każda kampania reklamowa realizowana jest z uwzględnieniem wszystkich punktów styku pomiędzy klientem a marką i prowadzona w sposób zapewniający integrację danych występujących w różnych systemach, w których działa firma. Kampanie wizerunkowe i promocyjne prowadzone online i offline są w tym podejściu skoordynowane tak, aby tworzyły jednolity przekaz i umożliwiały klientowi dostęp do tej samej oferty z każdego medium, z jakiego korzysta.
Koncepcja omnichannel polega na kompleksowym zarządzaniu procesami biznesowymi we wszystkich kanałach kontaktu, których punktem centralnym jest klient. Każda kampania reklamowa realizowana jest z uwzględnieniem wszystkich punktów styku pomiędzy klientem a marką i prowadzona w sposób zapewniający integrację danych występujących w różnych systemach, w których działa firma. Kampanie wizerunkowe i promocyjne prowadzone online i offline są w tym podejściu skoordynowane tak, aby tworzyły jednolity przekaz i umożliwiały klientowi dostęp do tej samej oferty z każdego medium, z jakiego korzysta.
Agencją marketingu 360° jest Alpaca Studio. Naszą przewagą nad innymi jest łączenie wiedzy i doświadczeń profesjonalistów z różnych dziedzin i dobieranie do każdego projektu wykonawców o odpowiednich umiejętnościach. Zatrudniamy analityków, project i account managerów, programistów, ekspertów digital, copywriterów, designerów, grafików. Jako agencja omnichannel Alpaca Studio projektuje i wdraża rozwiązania zapewniające zintegrowaną komunikację, sprzedaż i obsługę. Każdy z tych etapów relacji z klientem odbywa się w modelu wyposażonym we wskaźniki efektywności, które dobierane są do celów wyznaczonych przez klienta. Mamy długoletnie relacje z dostawcami, takimi jak drukarnie, domy mediowe i domy produkcyjne, firmy kolportażowe.
Nawiązanie współpracy z agencją full service i powierzenie jej dużej części lub całości zadań z obszaru marketingu ma wiele zalet, o czym piszemy między innymi tutaj https://alpacastudio.pl/nie-skladasz-samodzielnie-swojego-auta-marketing-tez-mozesz-kupic/.
Wybór właściwego partnera spośród tak różnorodnych firm zależy przede wszystkim od tego, czego potrzebuje przedsiębiorca, który rozważa taką współpracę. Jeśli szuka kogoś do wprowadzenia swojej marki w świat mediów społecznościowych i ma wstępną koncepcję, jak to ma być zrobione, to z powodzeniem wystarczy agencja social media albo digital. Jeśli potrzebuje dużej zmiany albo kompleksowego działania na różnych płaszczyznach, powinien szukać partnera wśród agencji marketingowych o większym zakresie usług i kompetencji.
Autor:
Krystyna Malinowska, Project Manager Alpaca Studio