Reklama telewizyjna i radiowa
Telewizja i radio to tradycyjne media wykorzystywane w reklamie niemal od początku ich istnienia. Razem z prasą, magazynami i outdoorem ustępują miejsca internetowi, ale dzieje się to na tyle powoli, że ciągle warto je rozważać, szczególnie w przypadku kampanii planowanych dla produktów masowych. Opowieści o ciekawych lub zabawnych reklamach prasowych krążą między marketingowcami, a o najlepszych reklamach TV rozmawiają wszyscy.
Przykładowa kampania reklamowa realizowana w TV.
Nasza oferta
Reklama w TV i radiu zmienia się z rozwojem technologii i ma się dobrze
Chociaż coraz większą część budżetów marki wydają na reklamę w internecie, to telewizja i radio tracą swoje udziały wolniej niż pozostałe media. Dane ZenitOptimedia pokazują, że na światowych rynkach w 2015 roku udział Telewizji wynosił 36,9%, a radia – 6,7%, a w roku 2019 było to odpowiednio 32,7% i 5,8%. W Polsce w 2019 r. według danych Publicis Group udział telewizji w wydatkach na reklamę wynosił 44,5%, a radia – 7,7%. Oba te media wciąż są atrakcyjnymi obszarami pozyskiwania wiedzy, zasięgania informacji i szukania rozrywki, dlatego wciąż warto wykorzystywać je w celach reklamowych.
Główną cechą reklamy telewizyjnej jest jej duża atrakcyjność. Posługuje się ona obrazem, dźwiękiem i ruchem, dzięki czemu skutecznie przyciąga uwagę odbiorców. Radio natomiast wyróżnia to, że jego słuchacze są bardzo lojalni wobec wybranych stacji i rzadko je zmieniają, a dodatkowo warto zauważyć, że reklamy radiowe są postrzegane jako mniej uciążliwe niż telewizyjne, ponieważ słuchacze dużo rzadziej zmieniają kanał w czasie bloku reklamowego niż widzowie. Bloki reklamowe w radiu są też zazwyczaj dużo krótsze niż w telewizji.
Wybór formy reklamy zależy od kilku czynników, wśród których najważniejsze to rodzaj grupy docelowej i produktu, cel kampanii i budżet reklamodawcy. Możemy wykorzystać spot reklamowy lub wskazanie sponsorskie (w obu mediach) lub produkt placement (głównie w telewizji). Formę reklamy dobieramy także do kanału i programu, w których ma być emitowana. Analizujemy nie tylko zasięg i wskaźniki oglądalności wybranej stacji i programu, ale także parametry widowni lub grupy słuchaczy. Dobieramy częstotliwość emisji, która zapewni jak najlepszą skuteczność reklamy. Współpracujemy przy tym z najbardziej doświadczonymi domami mediowymi i korzystamy z wiarygodnych źródeł informacji.
Ponieważ produkcja spotów, głównie telewizyjnych, jest dość droga, zlecamy przygotowanie ich w sposób, który umożliwi wykorzystanie ich również w kampaniach internetowych oraz w mediach społecznościowych. Zwiększy to zasięg i efektywność kampanii. Współpracujemy przy tym ze sprawdzonymi, doświadczonymi partnerami i nadzorujemy cały proces produkcyjny.
Aby przeciwdziałać ujemnym zjawiskom towarzyszącym reklamom w TV i radiu, trzeba te zjawiska znać. Pierwszą wadą jest ulotność form. Widzowie i słuchacze świadomi „przerwy” w programie zmniejszają uwagę, zaczynają zajmować się czym innym. By ich zatrzymać i zawalczyć o ich zainteresowanie warto przygotować przekaz maksymalnie atrakcyjny, zaskakujący treścią i formą, a przede wszystkim nadawać go z odpowiednią częstotliwością. Krótki czas trwania spotu (30 sekund w TV i 15 sekund w radiu) mobilizuje do przygotowania skondensowanego przekazu. Jest to pole do pracy dla naszych copywriterów, a następnie scenarzystów. Kolejnymi trudnościami mogą okazać się konieczność planowania kampanii w TV lub radiu z dość dużym wyprzedzeniem i wymagająca czasu produkcja, szczególnie w przypadku filmu. Dlatego reklamy telewizyjne i radiowe rzadko są częścią kampanii RTM, a częściej – wizerunkowych lub nakierowanych na wzrost sprzedaży.