Programy lojalnościowe i motywacyjne. Wsparcie sprzedaży
Stara prawda biznesowa, że lojalny klient to skarb marki, na dojrzałych, nasyconych, współczesnych rynkach jest jeszcze bardziej aktualna. Różnorodność ofert, nadmiar informacji o produktach, liczne promocje i duża konkurencja sprawiają, że o lojalnego klienta trzeba szczególnie dbać. Najbardziej wartościowa lojalność klientów widoczna jest nie tylko w tym, że stale kupują produkty danej marki, ale także w tym, że dobrze o niej mówią, polecają ją znajomym, są z nią związani emocjonalnie. Programy lojalnościowe służą budowaniu tak pojętego przywiązania klientów.
Przykładowe karty podarunkowe dla stałych klientów wykonane dla marki producenta i hurtowni materiałów budowlanych AS Baustoffe. W ramach współpracy opracowaliśmy strategię akcji, przygotowaliśmy projekty graficzne i wyprodukowaliśmy wysokojakościowe, plastikowe karty prezentowe. Case study już wkrótce.
Nasza oferta
Współczesne programy lojalnościowe
Ponieważ lojalność jest zjawiskiem ze sfery emocji, to dobry program lojalnościowy musi być skonstruowany tak, aby je wywołać i podtrzymać. Odpowiednie zdefiniowanie celu, którym nie powinno być samo zwiększenie sprzedaży, ale właśnie zbudowanie zaangażowania klienta w działania związane z marką, atrakcyjny mechanizm i pożądana przez klienta nagroda są filarami efektywnego działania takiego programu. W świecie zdominowanym przez komunikację cyfrową należy do tego dodać łatwy dostęp, najlepiej mobilny, i dopasowaną do produktu i grupy użytkowników formę wizualną.
Korzyści materialne, w postaci rabatów lub innych nagród, nie powinny być jedynymi atrakcjami programu lojalnościowego. One mają przyciągnąć uwagę i sprawić, że klient zdecyduje się na uczestnictwo, ale już sam program powinien zostać przygotowany z wykorzystaniem takich elementów jak: pamięć (bo każdy lubi, kiedy inni o nim pamiętają), podtrzymywany kontakt (który nie może być zbyt częsty i natarczywy), wyróżnienie (dobrze, jeśli nie będzie pozorowane), niespodzianki (mile witane przez wszystkich). Splecione w dobrze przemyślanym mechanizmie programu lojalnościowego przyniosą oczekiwane efekty.
Do komunikacji z klientem i samego nagradzania marki coraz częściej wykorzystują aplikacje mobilne. Wybór ten uzasadniają dane z raportu „Polska.Jest.Mobi 2018”. Potwierdza on, że 83% Polaków używa smartfonów do korzystania z internetu, w tym do robienia zakupów online i wyszukiwania informacji o produktach i promocjach, zarządzania kontami pocztowymi i bankowymi, dokonywania płatności i coraz częściej – do używania mobilnych aplikacji wspierających programy lojalnościowe.
Jak wykazano w badaniu „Monitor programów lojalnościowych 2018”, podstawową przewagą aplikacji mobilnych nad tradycyjnymi kartami, na których klient zbiera punkty, jest brak konieczności noszenia przy sobie karty. Kolejne zalety to duże możliwości komunikacyjne, w aplikacji bowiem zawartość informacyjna może być dowolnie często aktualizowana, a dodatkowo – można jej nadać bardzo atrakcyjną formę, tak aby powiadomienia o nowych akcjach, promocjach lub nagrodach nie wywoływały niechęci, ale zaciekawienie klienta. Aplikacje to także możliwość personalizowania treści i nagród oraz dostęp dla klienta do informacji o liczbie zebranych punktów lub oczekujących okazjach, wykorzystania geolokalizacji, tworzenia ciekawych scenariuszy zachowań.
Każdy program lojalnościowy wykorzystuje informacje o kliencie, a wiele z nich ma na celu zebranie danych, dlatego należy pamiętać o tym, że zarówno aplikacja mobilna, jak i każdy inny sposób wejścia do programu musi uwzględniać wymogi przepisów o ochronie danych osobowych. Natomiast jeśli tworzymy program z nagrodami materialnymi, szczególnie rzeczowymi, to musi on być poprawny pod względem podatkowym.
Stworzenie atrakcyjnego i solidnego programu lojalnościowego, a potem zmierzenie jego efektywności to wyzwanie. Jednak trudno przecenić wartość takiego wysiłku, jeśli jego efektem jest pozyskanie grupy lojalnych klientów, którzy będą generować przychody zarówno dzięki własnym zakupom, jak i poprzez polecanie marki w kręgu swoich znajomych.