Najstraszniejsze reklamy świata, czyli horror nie tylko w Halloween

Najstraszniejsze reklamy świata, czyli horror nie tylko w Halloween
30 października 2019 Grzegorz Nowak

31 październik 2019

Najstraszniejsze reklamy świata, czyli horror nie tylko w Halloween

Halloween – wielkie święto dyni, straszydeł, kościotrupów i innych potworów. To dobra okazja, aby przypomnieć, że reklama lubi i potrafi dobrze postraszyć. Masz swoje ulubione reklamy – horrory? Zobacz nasze!

Strach w reklamie

Strach jest jedną z kilku podstawowych emocji, jakie przeżywamy. Do podstawowej szóstki oprócz niego należą: złość, smutek, zadowolenie, ekscytacja i czułość. Każda z nich ma swoje znaczenie w budowaniu naszych relacji z otoczeniem. Informuje nas, czy to, co przeżywamy, jest dobre czy złe, czy wspiera nasz rozwój, czy go blokuje. Funkcją strachu jest obrona przed zagrożeniem, przeżywając go mobilizujemy się do działania lub ukrycia.

Kiedy człowiek żył w otoczeniu dzikich zwierząt i był narażony na ataki wrogich plemion, strach był potrzebny, dzięki niemu udawało się przetrwać. A dzisiaj?Większość z nas nie musi uciekać przed wilkiem lub wrogiem, ani walczyć o życie, ale lubimy się bać! Dzieci lubią dreszczyk strachu, który towarzyszy im, kiedy oglądają bajki, a niektórzy dorośli wprost uwielbiają horrory. Przyczyną upodobania w tego rodzaju rozrywce jest uczucie ulgi, rozluźnienia, którego doznajemy, kiedy strach mija. Można sobie wyobrazić, że w sytuacjach pierwotnych była to ulga, że się przeżyło, która obecnie przekształciła się w miłe uczucie, swoiste katharsis. A ponieważ każda silnie przeżywana emocja zwraca naszą uwagę na czynnik, który ją wywołuje, nie należy się dziwić, że marketing używa strachu, głownie w reklamach.

31.10 obchodzimy Halloween – wielkie święto dyni, straszydeł, kościotrupów i innych potworów. Przebrane dzieci będą pukać do naszych domów i z chichotem zbierać słodycze, którymi wykupimy się od psikusów. To dobra okazja, aby przypomnieć, że reklama lubi i potrafi dobrze postraszyć.

Wybraliśmy klika dobrych przykładów:

Film reklamujący odkurzacze Dirt Devil pt. „Egzorcysta” jest miniaturą pierwotnego arcydzieła gatunku. Zadziwiające zakończenie obraca grozę w groteskę i nie da się go zapomnieć!

Horror Bucket - najstraszniejsze reklama świata

Taki oto Horror Buckets z popcornem zamiast mózgu do delektowania się wyprodukowano na Motor City Nightmares w 2012 na festiwal horrorów. Akcje ambientowe szokują z założenia, a ta była idealnie dopasowana do wielbicieli makabry. (Źródło: https://www.adsoftheworld.com/media/direct/motor_city_nightmares_horror_buckets)

Kolejnym przykładem świetnego horroru jest reklama farb Dulux, które chronią nie tylko przed trudnymi do wyobrażenia zabrudzeniami. Dyżurny sprawca tych ostatnich śpi tym razem u stóp właścicieli, a ściana pomalowana właściwą farbą jest nie do przejścia dla najstraszniejszego zła w postaci zjawy.

Najstraszniejsze reklamy świata - Roy

Makabra, aby zwrócić uwagę na konkurs reklamy? Dwie gałki oczne wydarte z oczodołów z naczyniami i ociekające krwią podane na wypielęgnowanej dłoni modelki. Taki plakat towarzyszył konkursowi Roy. Awarding The Best Commercials w 2009 roku. (Źródło: https://www.adsoftheworld.com/media/print/roy_awards_eyes)

BMW w swojej reklamie stopniowo buduje atmosferę grozy, aby na koniec całkowicie odwrócić role. To początkowo przerażająca zjawa z zaświatów przestraszyła się autonomicznego samochodu bez szofera za kierownicą.

Potrzebujesz marketingowego dopalacza?

Wypełnij brief