Definicja
Reklama społeczna (ang. public service announcement, public service advertising lub public service ad, w skrócie PSA) to szeroko pojęta perswazja, której celem jest wykształcenie postaw lub wywołanie zachowań pożytecznych z punktu widzenia dobra społeczeństwa lub środowiska. Według Dominiki Maison i Norberta Maliszewskiego można mówić o sześciu różnicach między reklamą społeczną a komercyjną. Pierwsza widoczna jest w złożoności zmienianej postawy. W reklamie komercyjnej chodzi zwykle o proste zmiany, o kupienie produktu B zamiast A. Reklama społeczna zmienia sposób myślenia o sobie, o innych, o świecie, więc walczy o sprawy bardziej złożone i trudniejsze. Druga różnica to pożądany poziom zmiany – w reklamie komercyjnej będzie on płytki, w społecznej – głęboki. Autorzy książki „Propaganda dobrych serc, czyli rzecz o reklamie społecznej” mówią też o odmienności w charakterze przekazu, który najczęściej jest przyjemny, kiedy reklamujemy produkty, a bywa niemiły, dojmujący, gdy pokazujemy problemy. Kolejna sfera różnic to rodzaj korzyści, jakie mają przynieść te dwa rodzaje kampanii – komercyjne liczą na reakcje bliskie, niemal natychmiastowe, chyba że są nastawione na budowanie relacji pomiędzy marką z klientem, a społeczne mają cele długoterminowe i trwałe. Jeśli chodzi o intencje przypisywane nadawcy, to w przypadku reklamy komercyjnej jest to zawsze cel biznesowy i chęć zysku, reklama społeczna zaś ma na skłonić do pomocy potrzebującym lub zmiany mentalności. Ostatnia różnica pomiędzy tymi działaniami przejawia się w wielkości budżetów, jakimi dysponują zleceniodawcy. Oczywiście budżety na kampanie społeczne są mniejsze niż komercyjne.
Początki
Pierwsze reklamy o treści niekomercyjnej pojawiały się w Wielkiej Brytanii i w Stanach Zjednoczonych w czasie pierwszej wojny światowej. Powstawały wówczas ogłoszenia prasowe i plakaty, które miały wygenerować potrzebę pomocy i wsparcia państw w działaniach wojennych. W latach dwudziestych w wielu krajach podejmowano działania propagandowe dotyczące higieny i ochrony zdrowia, które dzisiaj możemy określić mianem kampanii społecznych, a w wielkim kryzysie w USA uświadamiano obywateli o programach pomocy rządowej.
Idea ogłoszenia o służbie publicznej – filantropijne wykorzystanie czasu antenowego w telewizji lub radiu dla większego dobra – narodziła się w Stanach Zjednoczonych w latach czterdziestych XX wieku, kiedy stacje przeznaczyły część swojego czasu reklamowego lub programowego na przypomnienie ludziom o wysiłkach wojennych. Działo się to pod kierunkiem powstałej wówczas Wojennej Rady Reklamy, która po zakończeniu wojny stała się Radą Ad i znacząco zmieniła zakres swojej misji – z wydarzeń zmieniających świat na stosunkowo przyziemne tematy biznesowe – i dopiero z czasem, w latach siedemdziesiątych, zajęła się równoważeniem reklam wyrobów tytoniowych informacjami o szkodliwości palenia.
Warto przypomnieć
Obecnie niemal każda sfera życia społecznego jest tematem kampanii realizowanych na zlecenie różnych organizacji – rządowych i pozarządowych. Na stronie kampaniespoleczne.pl pogrupowano je w ponad 20 kategoriach, jak ekologia i środowisko, aktywizacja i społeczeństwo obywatelskie, edukacja, bezpieczeństwo ruchu drogowego, edukacja, komunikacja w rodzinie, pomoc społeczna, konsumpcjonizm, prawa człowieka, walka z przemocą, walka z wykluczeniem, zdrowie. Wybraliśmy kilkanaście reklam społecznych, które zrobiły na nas największe wrażenie i które wyróżniają się kreatywnością lub zastosowanymi środkami.


