DNA marki
O DNA marki mówi się inaczej rdzeń, osobowość, istota, sedno lub tożsamość marki. Czasem trudno jest je sformułować lub odkryć, jeśli marka istnieje od dawna i nikt się tym wcześniej nie zajmował. Jest pewnego rodzaju archetypem, który powinien znajdować odbicie w każdym działaniu, tak aby powstawał spójny obraz brandu w umysłach odbiorców jej komunikatów. Określenie go przynosi korzyści i zapobiega fałszywym krokom.

Nasza oferta
DNA marki to świadomość siły na rynku i zobowiązań wobec klientów
DNA to skrót od angielskich słów: distinctiveness – wyróżniki, novelty – unikalność, attributes – atrybuty. Pozwala ono marce istnieć na rynku w sposób nieprzypadkowy i przynosi ważne korzyści. Refleksja o tożsamości marki, jej sercu, czy jakkolwiek jeszcze to nazwiemy, nie jest obowiązkowa.
Firma może prowadzić skuteczną i efektywną biznesowo działalność i się nad tym nie zastanawiać, tak jak człowiek może żyć z dnia na dzień nie zastanawiając się zbytnio, dlaczego układa mu się tak, jak się układa. Wysiłek, jaki trzeba podjąć, aby ustalić, co jest rdzeniem marki, bywa całkiem duży, bo sięga się w tym procesie do korzeni, podstaw, początków, pierwszych motywacji.
Owocem tej pracy jest wyznaczenie jednego punktu, którego ma się trzymać marka, aby być sobą w oczach konsumentów, obserwatorów, partnerów – obecnych i przyszłych. Uświadomienie sobie tych kilku wartości lub cech pozwala planować zarówno bieżące działania, jak i rozwój w dłuższej perspektywie czasowej z jedną myślą przewodnią w tle i w spójnym procesie.
Jednym ze sposobów pracy nad wyznaczeniem rdzenia marki jest postawienie kilku pytań: kto, co, jak, gdzie, kiedy i dlaczego. W DNA może znaleźć się osoba, która stworzyła firmę, lub zespół osób, sam produkt, sposób dostarczania lub produkcji, miejsce, z którym firma jest związana, czas – w postaci historii lub jako cecha usługi – i w końcu sama korzyść, jaką dostarcza marka.
W DNA może się znaleźć jedna lub kilka odpowiedzi. Wybrać należy tę, która umożliwi stworzenie wyrazistego wizerunku, mówiącego o wartościach, jakie marka faktycznie ceni i propaguje. Zapewni to jej wiarygodność i spójność, a w konsekwencji – pomoże zbudować lojalną bazę klientów. Moderujemy warsztaty z przedsiębiorcami, którzy chcą odkryć lub zbudować tożsamość swoich brandów, stawiamy pytania, słuchamy historii, odwiedzamy miejsca ważne dla firmy, z którą pracujemy, korzystamy z mind mappingu i innych metod projektowych, aby pomóc w odkryciu lub adekwatnym zdefiniowaniu tożsamości marki.
Aby praca nad wyodrębnieniem DNA marki przyniosła oczekiwane efekty, należy konsekwentnie brać je pod uwagę przy każdym działaniu. Wymaga to pewnej dyscypliny, nie tylko w projektach reklamowych, PR-owych, czy komunikacyjnych, ale także przy wyznaczaniu ścieżek zakupowych, planowaniu produktów, komunikacji wewnętrznej w firmie. Wówczas dopiero można liczyć na korzyści z tego, że marka ma konkretną, zwerbalizowaną tożsamość.