2 lipiec 2018
Blockchain – jak może odmienić oblicze omnichannel?
Blockchain to termin, który coraz częściej pojawia się w mediach na całym świecie. Trend zdecydowanie nie ulegnie zmianie w najbliższym czasie, a blockchain narobi jeszcze buzzu w wielu branżach – przede wszystkim jednak w świecie handlu i finansów. Dlaczego? Wszystko dzięki temu, co może on zaoferować dla rynków obsługiwanych w modelu omnichannel.
Odpowiedź na potrzeby rynku
Aktualne trendy w branży handlowej i finansowej wskazują na zdecydowane ukierunkowanie ku pełnej realizacji potrzeb klientów poprzez najlepsze dopasowanie oferty oraz możliwości wysyłki produktów. Stąd też potrzeba wprowadzenia rozwiązań omnichannel, umożliwiających dokonywanie zakupu lub innego rodzaju akcji (rozumianej jako konwersja) z poziomu dowolnego urządzenia: WWW, mobile, Smart TV a nawet bankomatu. Dla sprzedających natomiast oznacza to konieczność wprowadzenia rozwiązań w zakresie dostawy, jakie odpowiadają potrzebom kupującego. Stąd oferta rozmaitych opcji odbioru – od odbioru w punkcie lub paczkomacie, po spersonalizowane formy dostawy. To także innowacyjne możliwości realizacji zamówień z optymalnym wykorzystaniem zasobów poszczególnych magazynów, a także wiele innych praktycznych możliwości dla logistyki. Teraz, dzięki blockchain, te możliwości jeszcze się poszerzą.
Czym jest blockchain
System, którego nie da się złamać – tak najczęściej określa się go za oceanem. Czy na pewno? Wiele na to wskazuje. Bezpieczeństwo, anonimowość i publiczny charakter platformy to cechy, które zdecydowanie wpływają na jej powszechność i popularność. Inaczej mówiąc, blockchain to zdecentralizowany i rozproszony rejestr transakcji lub – mówiąc inaczej – zdecentralizowana platforma transakcyjna w rozproszonej infrastrukturze sieciowej, zakodowana za pomocą algorytmów kryptograficznych, która wkrótce może zmienić oblicze wielu branż. Jest również technologią kluczową dla cyfrowych walut, takich jak Bitcoin. Dzięki cyfrowemu zapisowi transakcji dystrybuowanych w sieci komputerów kryptowaluta może działać bez banków i innych pośredników.
Technologia blockchain, w dosłownym tłumaczeniu „łańcuch bloków”, służy do przechowywania i przesyłania informacji o transakcjach zawartych w internecie, które ułożone są w postaci następujących po sobie bloków danych. Jeden zawiera informacje o określonej liczbie transakcji, po jego nasyceniu zostaje utworzony kolejny blok dalej, a po nim następny itd. Hierarchia tych struktur pozwala nam mówić o ich łańcuchowej formie. Średnio co 10 minut pojawia się nowy blok, w którym mogą być przesyłane informacje o różnych transakcjach, np. handlowych, ale także przepływie środków finansowych – kupnie lub sprzedaży walut, w tym kryptowalut, czyli elektronicznych.
Technologia blockchain opiera się na sieci peer-to-peer bez centralnych komputerów oraz systemów zarządzających i weryfikujących transakcje. Każdy komputer w sieci może brać udział w przesyłaniu i uwierzytelnianiu transakcji. Bezpieczeństwo zapewniają skomplikowane narzędzia kryptograficzne, a każdy użytkownik ma wgląd tylko w swoje transakcje.
Branża finansowa pionierem nowych rozwiązań
Branża finansowa jako pierwsza rozpoznała potencjał blockchain, ale również ryzyko dla swojej pozycji, które ta technologia ze sobą niesie. Wszystko ze względu na rozwój technologii kryptowalut, opartych na zastosowaniu blockchain – takich jak Bitcoin. Nowe, rewolucyjne możliwości rynku z tym związane doprowadziły nawet do powstania oddzielnego tworu – branży nazwanej od finansów i technologii branżą FinTech oraz analogicznie w branży ubezpieczeniowej – segmentu Insurance Tech (lub po prostu InsurTech).
Blockchain dla handlu i logistyki
Obecne stosowane systemy zarządzania zamówieniami reprezentują wysoki poziom, ale zazwyczaj ich wdrożenie i utrzymanie jest na tyle pracochłonne oraz kosztowne, że ostatecznie niewiele firm w pełni wykorzystuje ich potencjał. Współczesne systemy opierają się na scentralizowanej sieci, z możliwością śledzenia jej aktywności. Powszechnym problemem przy jej zastosowaniu jest natomiast spowolnienie efektywności funkcjonowania w okresach zwiększonej aktywności, co sprawia, że w rezultacie wymagają one skomplikowanych strategii buforowania. Technologia blockchain zdaje się oferować idealne rozwiązanie tego problemu, dzięki usprawnieniu i przyśpieszeniu transakcji oraz wykluczeniu potrzeby angażowania pośredników – np. banku.
Jak blockchain może zrewolucjonizować omnichannel?
Systemy oparte na technologii blockchain działają w sieci o architekturze peer-to-peer, dzięki powiązaniu jedynie destynowanych klientów traktują wszystkie swoje transakcje jako zaufane, co odejmuje konieczność dodatkowej weryfikacji. Kolejny benefit wynika z blokowej architektury danych, co oznacza, że nawet w przypadku awarii i utraty pewnych bloków, pozostałe posiadają pełną funkcję kopii danych. Dodatkowo systemy oparte o blockchain pozwalają wprowadzić możliwość skalowania na niewyobrażalną dotąd skalę. Dla branży retail w kontekście działań promocyjnych, wyprzedażowych czy czyszczenia magazynów ma to nieprzecenione znaczenie. Nie bez znaczenia są tu także takie cykliczne eventy sprzedażowe jak Black Friday czy Cyber Monday, których popularność w Polsce nieustannie wzrasta. Teraz, dzięki blockchain, możemy przewidywać takie sytuacje i usprawniać działanie oraz poprawiać wydajność naszych systemów sprzedaży.
Korzyści płynące z systemów zarządzania zamówieniami opartych na technologii blockchain obejmują nie tylko skalowalność. Innymi istotnymi benefitami jest ich ogromna odporność na awarie oraz możliwość łatwego dodawania nowych klientów i dystrybutorów do łańcucha dostaw.
Technologia blockchain wciąż się rozwija, jednak zdecydowanie jest już niemal na wyciągniecie ręki, a systemy zarządzania zamówieniami oparte na blockchain prawdopodobnie już za chwilę zaczną masowo pojawiać się na polskim rynku. Zdecydowanie estymowany wpływ nowej technologii na handel omnichannel jest znaczący. Potencjalny wpływ blockchain na handel detaliczny nie ogranicza się jednak jedynie do zarządzania zamówieniami. Już teraz obejmuje takie rozwiązania jak programy lojalnościowe, systemy zapobiegania oszustwom oraz sieci podwykonawców i dystrybucji.