Pozyskiwanie leadów sprzedażowych, kampanie lead generation
Lead sprzedażowy to takie dane o potencjalnym kliencie, zainteresowanym zakupem produktu lub informacjami na temat oferty, które umożliwiają kontakt z nim. Najczęściej są to email, numer telefonu i imię i nazwisko. Bazy leadów są podstawą działań marketingowych w internecie, a ich pozyskiwanie obejmuje coraz to nowe obszary rzeczywistości cyfrowej, jak chatboty, media społecznościowe i gry online.
Przykładowy projekt i wdrożenie landing page z formularzem pozyskiwania leadów sprzedażowych dla holenderskiej marki budowlanej Renoverend. Zobacz case study.
Nasza oferta
Pozyskiwanie i wykorzystanie leadów w erze cyfryzacji
Lead sprzedażowy, czyli dane umożliwiające kontakt z klientem B2B lub B2C wstępnie zainteresowanym ofertą, nie jest nowym elementem procesu sprzedaży, związanym z przejściem większej części biznesu do sieci. Przed upowszechnieniem internetu firmy pozyskiwały adresy potencjalnych klientów i telefony, które wykorzystywane były do przedstawiania ofert czy to za pośrednictwem poczty czy w rozmowie telefonicznej. Od niemal wieku wiadomo bowiem, że na dojrzałym rynku nie można czekać na klienta, ale warto o niego aktywnie zabiegać, a kontakt bezpośredni jest na to najlepszym sposobem.
W erze powszechnej cyfryzacji ogromna część procesu oprzędzającego decyzję o zakupie produktu lub usługi i znaczna część samych zakupów odbywa się online W 2018 roku zakupy w internecie stanowiły 11,9% światowej sprzedaży (Poradnik E-commerce 2019 IAB Polska). Według danych Statista DigitalMarket Outlook Polska zajmuje 13. miejsce wśród najszybciej rosnących rynków e-commerce na świecie, a z raportu Gemiusa „E-commerce w Polsce 2019” wynika, że w 2019 roku zakupów online dokonało 62% wszystkich polskich internautów, podczas gdy w 2018 roku było to 56%. Dane te potwierdzają, że internet można i należy traktować jako źródło wiedzy o klientach i sposób komunikowania się z nimi, zatem także jako źródło leadów.
Za najskuteczniejsze sposoby pozyskiwania leadów, zarówno B2B, jak i B2C należy uznać pozycjonowanie stron internetowych i kampanie AdWords czy Facebook Ads oraz mailingi i call back widgety. Te ostatnie umożliwiają szybki, nawet natychmiastowy kontakt z potencjalnym klientem, co ma duże znaczenie, ponieważ klienci poszukujący produktu lub informacji oczekują szybkiej reakcji i jeśli nie znajdą jej na jednej stronie, szybko przechodzą do innej.
Kolejnym krokiem po wygenerowaniu leada jest odpowiednie postępowanie z tym cennym pakietem informacji, czyli kwalifikacja i lead nurturing. Na tym etapie dzielimy bazę na grupy o zbliżonych cechach i kontaktujemy się z klientami, aby dostarczyć im wszystkich informacji niezbędnych do podjęcia decyzji zakupowej. W zależności od wielkości budżetu i charakteru zakupu taka pielęgnacja leada może trwać od kilku godzin do kilku tygodni. Większość aktów komunikacyjnych zachodzących w takim procesie może być zautomatyzowana, a udział pracownika obsługi może być ograniczony do sytuacji na żądanie klienta.
Dobrze zdefiniowana i przeprowadzona kampania lead generation to proces skalowalny, półautomatyczny, podlegający optymalizacji, dzięki której jej kolejne edycje będą coraz skuteczniejsze. Współczesny biznes nie może się obejść bez leadów, tak jak nie może się już obejść bez sieci i narzędzi cyfrowych.