3 kwiecień 2018
4 trendy omnichannel marketingu w 2018 roku
11 milionów Polaków stanowi pokolenie Y – tzw. Millenialsów. Nazywamy tak osoby urodzone w latach 1980–2000. To pokolenie komputerów, Facebooka i Instagrama. Millenialsi cenią sobie wygodę i możliwość załatwienia wszystkiego w jednym miejscu, bez wychodzenia z domu i w możliwie najkrótszym czasie. To dlatego najwięcej zwolenników omnichannel marketingu stanowią Millenialsi.
Co to właściwie jest?
Choć nazwa może nie brzmi znajomo, to z pewnością wielu z Was nie zdaje sobie sprawy z tego, że jesteście użytkownikami omnichannel marketingu i również nie wyobrażacie sobie funkcjonowania bez niego.
Misja omnichannel marketingu to dotarcie do Klienta poprzez działania na różnych platformach tj. sklepy internetowe, media społecznościowe, newslettery, call center, urządzenia mobilne, ale też sklepy stacjonarne. Wielokanałowości przyświeca myśl, że klientowi nie należy dotrzymywać kroku, a wyjść naprzeciw jego oczekiwaniom. Prześledźmy teraz trendy, które mają dominować w 2018 roku.
Nieoczekiwany rozwój wyszukiwania głosowego
Badania wskazują, że w 2016 roku blisko 20% wszystkich wyszukiwań odbyło się metodą głosową. Ten znaczny wzrost w niewielkim czasie oznacza ewolucję sztucznej inteligencji, a co za tym idzie – nieodłącznym elementem promocji marki staje się rozwój technologii komend głosowych. Powstające udoskonalenia algorytmów sprawiają, że wyszukiwania głosowe robią się coraz bardziej precyzyjne, co ma wpływ na branżę SEO.
Media społecznościowe wirtualną wystawą sklepową
Jak podaje Marketing Week, ponad 30% zakupów zrealizowanych w internecie było inspirowanych treściami z Instagrama. Promowanie marki w ten sposób może być bardzo opłacalne, jednak tylko wtedy, gdy jest przemyślane. Portal pozwala na dotarcie do licznego i aktywnego grona odbiorców. Instagram i Facebook dają ogromne możliwości budowania wizerunku marki wśród użytkowników. Konsumenci uwielbiają wizualizacje przedmiotów, którymi się interesują. Treści wizualne – w tym także materiały wideo – podnoszą skuteczność i atrakcyjność reklamy.
Coraz więcej sprzedawców integruje swoje platformy zakupowe z działaniami marketingowymi w mediach społecznościowych, co przynosi zadowalające efekty. Użytkownicy wymieniają swoje poglądy i doświadczenia z reklamowanym produktem. Portale społecznościowe stają się więc płaszczyzną do wymiany wiarygodnych opinii użytkowników.
Zrozumienie mikromomentów
Ponad połowa populacji posiada własny telefon komórkowy, a na świecie jest już więcej aktywnych urządzeń mobilnych niż ludzi. Człowiek średnio 100 razy w ciągu dnia korzysta ze swojego telefonu. Czyta powiadomienia, maile, posty. To właśnie te 100 mikromomentów w życiu firmy, które mogą być wykorzystaną szansą na owocną reklamę.
Personalizacja marketingu bazująca na lokalizacji
Omnichannel skupia się na wytworzeniu trwałych skojarzeń i pozytywnych emocji na każdej płaszczyźnie interakcji z klientem. Dlaczego kochamy spersonalizowane treści? Jesteśmy znudzeni otrzymywaniem ofert, które nie są dla nas atrakcyjne. Kiedy dostaniemy interesującą treść, czujemy się wyjątkowi, wiemy, że marka zna nasze potrzeby i możemy jej zaufać. Jeszcze większe możliwości daje świadomość lokalizacji odbiorcy. Kluczem do sukcesu jest celne dopasowanie się do sytuacji i zrozumienie indywidualnych potrzeb klienta. Kiedy adresat pojawia się w zasięgu naszej działalności, możemy przypomnieć mu o nas, zachęcić specjalną ofertą i bliską lokalizacją.
Co dalej?
Niezaprzeczalnie przyszłość handlu stoi po stronie cyfrowej. Sklepy online wyprzedzają fizyczne markety. Postępująca wygoda i dostępność wygrywają z zatłoczonymi galeriami handlowymi. Teraz najważniejsze jest, by dotrzeć do klienta na każdej płaszczyźnie informacyjnej w przyjemny i ciekawy sposób. Nie ma jednego przepisu gwarantującego sukces w marketingu. Liczy się przede wszystkim znajomość odbiorcy i jego potrzeb.