Video marketing – dlaczego warto w niego inwestować?

Video marketing – dlaczego warto w niego inwestować?
8 stycznia 2015 Grzegorz Nowak

24 lipca 2017

Video marketing – dlaczego warto w niego inwestować?

Dlaczego największe światowe marki wydają coraz większe budżety na content video? Skąd w nas, jako konsumentach i odbiorcach, tak duży pociąg do przekazów wizualnych? Z jakich tricków korzystać, aby budować wartościowe treści i atrakcyjne zasięgi?

Video Marketing

Jak do tego doszło?

Zacznijmy od krótkiego spojrzenia za siebie. Skąd w ostatnich latach tak duży boom na treści video? Odpowiedź jest bardzo prosta – choć niejednoznaczna. Musimy wziąć pod uwagę kilka czynników.

Video marketing to naturalny krok w rozwoju technologii

Ogromny wpływ ma na to coraz większa dostępność urządzeń mobilnych. Dwa lata temu wg raportu TNS smartfonizacja Polaków sięgała niemal 60%, oznacza to, że w rękach naszych rodaków (15+) znajdowało się już niemal 19 milionów nowoczesnych aparatów dających możliwość nagrywania i odtwarzania video. Szacowany przyrost wynosi 3-4% rocznie, więc w tym roku możemy spodziewać się wyników w okolicy przynajmniej 65%. A mówimy wyłącznie o smartfonach, należy do tego dołożyć tablety, a także pamiętać o możliwości odtwarzania wideo na laptopach i komputerach.

Treści video są coraz tańsze

Większa dostępność sprzętu wpływa na cenę przygotowania materiałów. Treści wizualne nie kojarzą się już jedynie z kosztownymi kampaniami telewizyjnymi, dlatego nie tylko wielkie marki mogą sobie na nie pozwolić. Firmy chętnie sięgają po rozwiązania video, także te niskobudżetowe, zwłaszcza w kontekście rosnącej popularności stylistyki hand made i pseudoamatorskich nagrań.

Zmiana pokoleniowa

Generacja Z nie wyobraża sobie świata bez video. Czasy ojca rodziny czytającego poranną gazetę przy śniadaniu są już zdecydowanie za nami. Najmłodsi konsumenci (i nie tylko) zaczynają oraz kończą swój dzień od przejrzenia mediów społecznościowych, przede wszystkim kanałów video, a to wszystko za sprawą Snapchata i YouTuba. Dla pokolenia Z przekaz video to przedłużenie siebie, a kreowanie go jest tak naturalne jak oddychanie.

Dlaczego warto?

Jeśli myślimy o możliwości bardziej precyzyjnego targetowania, budowania dużych zasięgów oraz przekazywania większej ilości treści w krótszym czasie – na pewno nie możemy ignorować video marketingu. Dlaczego? Oto kilka najważniejszych powodów.

Dostępność

Kiedyś treści video były zarezerwowane dla wysokonakładowych kampanii telewizyjnych. Teraz dzięki popularności i funkcjonalnościom mediów społecznościowych oraz dostępności nośników stały się bardziej popularne niż kiedykolwiek. Content video przeglądamy na telefonie jadąc do pracy, w domu na tablecie, w przerwach w pracy na komputerze. Ale to nie koniec! Ile razy mamy do czynienia z contentem video na ekranach LED stojąc w kolejce do kas w supermarkecie, u fryzjera, w gabinecie dentystycznym, w komunikacji miejskiej czy stojąc w korkach w ruchliwych arteriach miast. Dzięki przekazowi video jesteśmy w stanie śledzić naszą grupę docelową niemal w każdym miejscu i o każdej porze.

Pozycjonowanie

Algorytmy pozycjonowania wyszukiwarek, w tym absolutnego lidera – Google, jednoznacznie faworyzują content video i traktują go priorytetowo. Powinniśmy zadbać, aby na naszej stronie znalazły się ciekawe treści tego typu, także ze względu na to, że znacząco wydłużają one czas odwiedzin.

Efektywność

Obecnie najczęściej mamy kontakt z rożnego rodzaju treściami w warunkach niesprzyjających skupieniu. Dlatego tak istotna jest synergia jaką zapewnia nam content video. Coraz częściej materiały video są tworzone z dodaną warstwą tekstową, co zapewnia lepszą oglądalność i zrozumienie przekazu, nawet w sytuacji konieczności oglądania filmu bez ścieżki audio. Mówiąc o efektywności należy wspomnieć, że branżowi eksperci estymują, iż do końca 2020 roku aż 78-80% całego ruchu w Internecie będzie pochodziło z contentu video.

Emocje

To właśnie content video buduje najsilniejsze poczucie wspólnoty konsumenta z marką. Pozwala nam tworzyć najdoskonalsze historie oraz przedstawiać bohaterów – często reprezentujących naszą grupę docelową, dzięki temu budujemy zaufanie, wiarygodność i więź. Ten rodzaj treści nie tylko informuje i sprzedaje, ale potrafi także bawić, wzruszać oraz ekscytować.

Interaktywność

Content video generuje stosunkowo największe możliwości interakcji, wykorzystując modele przekazu takie jak: Video 360º, Livestreaming czy Virtual Reality. Często to sam odbiorca decyduje o przebiegu akcji. Dzięki temu zapewniamy większe zaangażowanie konsumenta oraz lepsze zapamiętanie przekazu.

Personalizacja

Aktualnie rynek oferuje różne technologie i platformy, które wspomagają tworzenie spersonalizowanych treści. Wykorzystują one: warstwy tekstowe, systemy generowania głosu czy też montaż kontekstowy, dzięki czemu zapewniają kreowanie bardziej zindywidualizowanego komunikatu oraz kierowanie go do konkretnego odbiorcy.

Globalność

Treści wizualne są rozumiane w znacznie szerszych kręgach niż tekstowe. Oczywiście należy tu brać pod uwagę ryzyko różnic kulturowych.

Fragmentaryczność

Aż 65% odbiorców treści video ogląda więcej niż ¾ materiału. To doskonałe statystyki w porównaniu do innych typów przekazu.

Nowe formaty komunikatów

Dzięki rosnącej popularności treści video powstało wiele nowych formatów reklamowych i informacyjnych, takich jak filmy: produktowe, instruktażowe (tutoriale), video-porady, video 3D (od lat znane z doskonałych możliwości prezentacji produktów, coraz częściej stosowane jako alternatywa dla reklam typowo wizerunkowych, bazujących na emocjach), video explainer (forma animacji komputerowej o szerokim zastosowaniu, doskonała do opowiadania o marce, ofercie czy produkcie), miniseriale, cykle „za kulisami”, „poznaj nas”, newsy i aktualności, employer branding, case study, prezentacje portfolio (showreel), a także wykłady, webinary i inne szkolenia online.

Video marketing to nie tylko rynkowa nisza, a mocny trend w codziennej komunikacji. Staje się językiem pierwszego wyboru wśród konsumentów, coraz częściej – bez względu na branżę.

Potrzebujesz marketingowego dopalacza?

Wypełnij brief