
Przykładowa kampania reklamowa realizowana w TV.
Nasza oferta
Narzędzia
Spoty reklamowe telewizyjne i radiowe.
Zakres
Analiza grupy targetowej i wsparcie w doborze mediów do kampanii, pośrednictwo w ich zakupie. Kreacja przekazu, teksty, scenariusze, wizualizacje. Konsultacje i pomoc w wybraniu producenta reklam. Nadzór nad procesem produkcji, akceptacja harmonogramu emisji, monitorowanie emisji i analiza skuteczności kampanii.
Dlaczego eklama telewizyjna i radiowa?
Masowy zasięg
Szacuje się, że reklama telewizyjna dociera do 98% ludzi w Polsce, radiowa zaś – do 73%. Duże zróżnicowanie audytorium tych wielkich mediów należy traktować jako szansę dla produktów masowych. Dobór kanałów i czasu emisji pozwalają częściowo zawęzić grupy odbiorców.
Emocjonalny przekaz
Ruchomy obraz połączony z dźwiękiem w przypadku telewizji i wyreżyserowany przekaz głosowy w radiu bardzo angażują uwagę i wywołują silne emocje. Elementy muzyczne towarzyszące reklamom zapamiętywane są automatycznie, co efektywnie wzmacnia identyfikację marki i wspiera budowanie świadomości produktu lub usługi.
Wysoka wiarygodność
Zarówno radio, jak i telewizja są postrzegane jako wiarygodne źródła informacji, ponieważ publikują wiadomości i często prowadzą transmisje na żywo. Pomimo rosnącej świadomości widzów i słuchaczy co do charakteru spotów reklamowych, wiarygodność przypisywana tym mediom przenosi się na przekaz reklam.
Kreowanie postaw i potrzeb
Programy i filmy z jednej strony przenoszą odbiorcę do nieco innego świata, co pozwala odpocząć od swoich trosk, a z drugiej – budzą pragnienia bycia kimś innym, posiadania pewnych dóbr. Spoty reklamowe nadawane w czasie oglądania telewizji podsuwają sposoby na osiągnięcie pożądanego stanu szczęścia, satysfakcji lub zdrowia.
Niski koszt jednostkowy
Pomimo wysokich kosztów produkcji i emisji reklamy telewizyjne i radiowe charakteryzuje niski koszt dotarcia do pojedynczego widza lub słuchacza. Docierają one bowiem do ogromnych grup odbiorców. Pozytywny efekt kampanii uzależniony jest wprost od częstotliwości emisji.
Możliwe targetowanie
Różnorodność i duża liczba kanałów telewizyjnych i radiowych, szczegółowa tematyka całych kanałów i poszczególnych treści, mnogość formatów programowych i nowoczesne narzędzia służące do analizy audytoriów obu mediów pozwalają na coraz efektywniejsze zawężanie grup docelowych w tych mediach.
Reklama w TV i radiu zmienia się z rozwojem technologii i ma się dobrze
Chociaż coraz większą część budżetów marki wydają na reklamę w internecie, to telewizja i radio tracą swoje udziały wolniej niż pozostałe media. Dane ZenitOptimedia pokazują, że na światowych rynkach w 2015 roku udział Telewizji wynosił 36,9%, a radia – 6,7%, a w roku 2019 było to odpowiednio 32,7% i 5,8%. W Polsce w 2019 r. według danych Publicis Group udział telewizji w wydatkach na reklamę wynosił 44,5%, a radia – 7,7%. Oba te media wciąż są atrakcyjnymi obszarami pozyskiwania wiedzy, zasięgania informacji i szukania rozrywki, dlatego wciąż warto wykorzystywać je w celach reklamowych.
Główną cechą reklamy telewizyjnej jest jej duża atrakcyjność. Posługuje się ona obrazem, dźwiękiem i ruchem, dzięki czemu skutecznie przyciąga uwagę odbiorców. Radio natomiast wyróżnia to, że jego słuchacze są bardzo lojalni wobec wybranych stacji i rzadko je zmieniają, a dodatkowo warto zauważyć, że reklamy radiowe są postrzegane jako mniej uciążliwe niż telewizyjne, ponieważ słuchacze dużo rzadziej zmieniają kanał w czasie bloku reklamowego niż widzowie. Bloki reklamowe w radiu są też zazwyczaj dużo krótsze niż w telewizji.
Wybór formy reklamy zależy od kilku czynników, wśród których najważniejsze to rodzaj grupy docelowej i produktu, cel kampanii i budżet reklamodawcy. Możemy wykorzystać spot reklamowy lub wskazanie sponsorskie (w obu mediach) lub produkt placement (głównie w telewizji). Formę reklamy dobieramy także do kanału i programu, w których ma być emitowana. Analizujemy nie tylko zasięg i wskaźniki oglądalności wybranej stacji i programu, ale także parametry widowni lub grupy słuchaczy. Dobieramy częstotliwość emisji, która zapewni jak najlepszą skuteczność reklamy. Współpracujemy przy tym z najbardziej doświadczonymi domami mediowymi i korzystamy z wiarygodnych źródeł informacji.
Ponieważ produkcja spotów, głównie telewizyjnych, jest dość droga, zlecamy przygotowanie ich w sposób, który umożliwi wykorzystanie ich również w kampaniach internetowych oraz w mediach społecznościowych. Zwiększy to zasięg i efektywność kampanii. Współpracujemy przy tym ze sprawdzonymi, doświadczonymi partnerami i nadzorujemy cały proces produkcyjny.
Aby przeciwdziałać ujemnym zjawiskom towarzyszącym reklamom w TV i radiu, trzeba te zjawiska znać. Pierwszą wadą jest ulotność form. Widzowie i słuchacze świadomi „przerwy” w programie zmniejszają uwagę, zaczynają zajmować się czym innym. By ich zatrzymać i zawalczyć o ich zainteresowanie warto przygotować przekaz maksymalnie atrakcyjny, zaskakujący treścią i formą, a przede wszystkim nadawać go z odpowiednią częstotliwością. Krótki czas trwania spotu (30 sekund w TV i 15 sekund w radiu) mobilizuje do przygotowania skondensowanego przekazu. Jest to pole do pracy dla naszych copywriterów, a następnie scenarzystów. Kolejnymi trudnościami mogą okazać się konieczność planowania kampanii w TV lub radiu z dość dużym wyprzedzeniem i wymagająca czasu produkcja, szczególnie w przypadku filmu. Dlatego reklamy telewizyjne i radiowe rzadko są częścią kampanii RTM, a częściej – wizerunkowych lub nakierowanych na wzrost sprzedaży.
Reklama telewizyjna i radiowa w strategii omnichannel
Reklamy telewizyjne i radiowe są idealnym narzędziem kreowania wizerunku marki i budowania świadomości produktu. Nowoczesne technologie umożliwiają integrację tych kampanii z działaniami prowadzonymi w internecie i social mediach poprzez używanie raz wyprodukowanego spotu w wielu kanałach. Odpowiednio prowadzone raportowanie skuteczności komunikatu użytego jednocześnie w mediach tradycyjnych i internetowych pozwoli na lepsze zaplanowanie kolejnych kampanii.
Telewizja i radio to wciąż podstawowe media reklamowe, w których skutecznie wypromujesz swoją markę i produkt, zwłaszcza jeśli działasz na rynku masowym
Powiedz nam o swoich najbliższych celach biznesowych, klientach i produktach, które mają być promowane w TV i radiu, a przedstawimy ci naszą wizję kampanii. Skorzystaj z naszej wiedzy, kreatywności, doświadczeń i znajomości rynku. Zostaw nam swoje podstawowe dane, a skontaktujemy się z Tobą w ciągu 2 dni roboczych i przedstawimy indywidualną ofertę.