Pozycjonowanie marki
Pozycjonowanie marki jest procesem prowadzącym do przyjęcia zestawu założeń, dzięki któremu projektujemy unikalne miejsce marki na rynku, a szczególnie w świadomości odbiorców. Dokonujemy pozycjonowania poprzez udzielenie odpowiedzi na szereg pytań, co wymaga znajomości otoczenia biznesowego marki, zwłaszcza bezpośredniej konkurencji, wiedzy o własnej grupie docelowej i cechach charakterystycznych produktu.

Nasza oferta
Pozycjonowanie marki to uzasadnienie dla wybranego wizerunku i kierunku rozwoju
Pozycjonowanie jest procesem, na którym każda marka może zyskać. Kiedy jest ono najbardziej przydatne? Na pewno zyskają na tym procesie marki nowe, bo dzięki pozycjonowaniu wejdą na rynek z większą siłą i będą miały większe możliwości pokonania konkurencji. Marki obecne na rynku, a nie osiągające zysków, jakie były dla nich planowane, również wymagają pozycjonowania lub repozycjonowania, jeśli ktoś wcześniej wykonał dla nich tę pracę. Jeśli masz ambicję być liderem w swojej kategorii, jeśli działasz w warunkach kryzysu lub jeśli otrzymujesz negatywny feedback z rynku, to możesz pomóc swoje marce poprzez przeprowadzenie dla niej procesu pozycjonowania.
Jak powiedział Walter Landor, prekursor i propagator brandingu i badań konsumenckich, „Produkty powstają w fabryce, ale marki powstają w umyśle”. Żeby marka nie była przypadkowym obrazem w świadomości konsumenta, należy skonstruować ją planowo i celowo, a do tego służy pozycjonowanie marki, na które składa się kilka podstawowych czynności. Pierwszym etapem są analizy, które odpowiedzą na pytania o to, jaki jest potencjał rynku danego produktu lub usługi, kto dokładnie jest klientem marki i ile jest skłonny zapłacić za produkt, czego potencjalny konsument lub klient oczekuje od produktu, co oferuje konkurencja – na poziomie samego towaru i narracji marketingowej na jego temat.
Badania grupy docelowej odpowiedzą na pytania, jakie potrzeby klientów produkt zaspokaja, jak oni je formułują i co może być wyróżnikiem marki, nad którą pracujemy. Kolejnych potencjalnych cech swoistych szukamy w historii marki. Istotnie będzie odkodowanie pozycjonowania bezpośredniej konkurencji i jej komunikacji marketingowej w celu uniknięcia upodobnienia się niej.
Na podstawie tych analiz i badań definiujemy takie podstawowe elementy marki, jak:
Consumer insight, czyli wartość lub potrzebę, jaką produkt stanowi dla klienta lub jaką ma zaspokoić, sformułowaną przez przedstawicieli grupy docelowej.
Brand promise, czyli obietnica marki, złożona w odpowiedzi na oczekiwanie konsumenta.
Reason to believe, czyli powody, dla których klient może uwierzyć, że marka spełni swoją obietnicę.
Racjonalne i emocjonalne korzyści, które marka ma dla klienta.
Wartości marki, które będą podstawą jej komunikacji i działań.
Wizerunek i głos marki, czyli stylistykę graficzną i językową, w której będą się przejawiać wszystkie powyższe czynniki.
Gwarancją skutecznego pozycjonowania jest jak najdokładniejsze wyodrębnienie tych komponentów, tak aby obraz marki w świadomości klienta z jednej strony dobrze współbrzmiał z jego potrzebami, a z drugiej – dostatecznie odróżniał się od marek konkurencyjnych.